In cautarea unui raspuns…

In cautarea unui raspuns….( Pirkei Avot-Capitolul I;Misna 12)

Avem doua instructiuni/prima, de a te afla printre discipolii lui Aaron si a doua, de a iubi pacea si a alerga dupa ea.Se pune intrebarea de ce Tana(Hilel) nu spune direct ”iubeste si alearga dupa pace”,ci ”sa fii printre discipolii lui Aaron”.

Daca ideea de a invata de la Aaron,Inteleptul ar fi putut sa spuna ”invata de la Aaron”,caci asa cum generatiile de atunci puteau fi discipoli ai unui om ce a trait anterior lor,putem fi si noi.
Inteleptul nu s-a multumit nici cu pacea, ci a mentionat o data ”iubeste pacea” si apoi ”alearga dupa pace”.
Analizind versetul,putem observa ca totul se bazeaza pe pace.Pacea in intelesul larg se refera la pace intre oameni.Aceasta pace poate fi insa exterioara,venind din interesele comune ale celor doua parti pentru
un anumit scop si pace,unire interna,care face ca toate sa traiasca impreuna in liniste.S-ar parea ca sus-amintitul verset se refera la cele doua aspecte ale pacii si,de fapt,aceasta sa fi fost munca lui Aaron.Marele preot Aaron se straduia sa introduca pacea in rindul poporului evreu pentru totdeauna.
Acestea,de fapt,sunt ideile lui Hilel:sa fii intre discipolii lui Aaron,si sa ai grija ca pacea sa domneasca peste tot.
Rabi Ovadia din Bartenura ne spune cum se comporta Aaron in acest sens.Cind vedea doi oameni batindu-se,mergea la fiecare in parte si ii spunea ca celuilalt ii pare rau de purtarea avuta si vrea sa ceara
iertare.Asa ajungeau cei doi sa se imbratiseze.Cind stia ca cineva a pacatuit se imprietenea cu el si atunci acela isi spunea ca daca Aaron ar fi stiut ce pacatos era s-ar indeparta de el si asa se intorcea pe calea dreapta.

MISNA 13,

El mai zicea(Hilel):”Cel ce cauta sa-si impuna numele,pierde renumele.Cel ce nu sporeste invatatura scade din ea;cel ce nu poate sa invete pe altul nu e vrednic de a trai;cine se slujeste de coroana ca de o unealta,piere”.

Aceasta invatatura care este scrisa in limba aramaica si nu in ebraica.
Rabeinu Iona sustine ca cel ce se mandreste cu numele sai,ca fiecare sa afle cine este,de fapt pirde din valoarea sa.Cel ce este inteligent,invatat si crede ca a invatat destul,ca nu mai are de ce sa continue,isi apropie sfirsitul.
Prin aceasta invatatura Hilel ne da notiuni de baza ale iudaismului si vietii privind legaturile dintre oameni
;a te indeparta de mandrie si a fi un om simplu.In cartile de morala se spune ca mandria este cea mai grea
obisnuinta.Patriarhul Abraham(Avraam) spunea:”eu sunt cenusa”.
Aceasta invatatura,asa cum am mentionat mai sus,este in aramaica.deoarece Hilel,care venise din Babilon,vroia ca cei ramasi acolo sa poata intelge invataturile sale.

MISNA 14,

El mai sustinea:”Daca nu sunt eu pentru mine,atunci cine e pentru mine?Si daca sunt numai pentru mine, ce sunt eu?Si daca nu acum,atunci cind?”

Rabeinu Iona comenteaza versetul:”Daca eu nu ma voi dovedi,daca eu nu ma voi stradui cu implinirea mitvoturilor(poruncilor),atunci cine?”
Eu singur nu voi putea obtine cit de putin din ceea ce trebuie sa fac.Un om nu trebuie sa spuna:azi sunt ocupat si voi acest lucru maine.Motivul ca nu trebuie sa spuna asa ceva este ca poate ziua de maine nu va fi si chiar daca va mai fi,poate nu va avea posibilitatea sa mi faca ce a lasat nefacut.
Conform lui Hilel,omul are doua scopuri in faptele sale:
1).Sa aiba grija de sine,de casa sa,sa se comporte asa cum prescrie Tora,sa invete Tora in orice ora libera
;sa aiba grija de educatia copiilor.Acestea reies din cuvintele:”Daca nu sunt eu pentru mine,atunci cine e pentru mine?”
2).Noi avem un scop public:responsabilitate pentru aproape,implicare in viata publica,binefaceri,ofrande,
ajutor din punct de vedere intelectual si altele.
Aceasta este partea a doua a versetului;”si daca sunt numai pentru mine”.Daca eu ma ingrijesc numai pentru mine si nu ma ingrijesc de semenul meu atunci lumea nu ma va lua in considerare.
Invatatura,”daca nu sunt eu pentru mine” a lui Hilel poate fi interpretata si in sensul ca daca eu nu pot corecta cele deja facute,daca nu sunt capabil sa ma schimb in fata Divinitatii,”atunci cine e pentru mine”,
cine va face in locul meu?
,,Si daca nu acum,atunci cind?„ invoca conceptia iudaica despre timp,despre datoria de a face toate la timpul lor,cind ai putere.Orice hotarire trebuie indeplinita la timpul ei pentru a nu se spune:”I-a trecut vremea si a ratat jertfa!”**

P.S.
Daca vei citi cu atentie,cu siguranta iti vei da seama ca noi ne comportam tocmai invers celor spuse de Intelept.Daca ne-am cunoaste importanta,am realiza,ca tot ceea ce suntem noi;ca oameni,societate,
familie,etc.etc.se datoreaza numai si numai comportamentului nostru!Ceea ce este foarte interesant de observat;Doar guvernanti gresesc..Restul,sunt intruchiparea perfectiunii..chiar daca Unii/Unele spun:Nu sunt perfect/A,dar nici nu fac greseli care sa ”loveasca” societatea sau pe cei apropiati mie!!Mai sa fie….

 

 

-Atunci cine greseste? Numai Eu si chinezi..caci romii nu au cum sa ne greseasca deoarece sunt plecati prin tari straine…! Nu-i asa?

sursa: ro.netlog.com/simplu_eu27/blog

 

Comment

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.